23 May 2012


Salah satu sifat manusia yang saya kurang gemar ialah, orang yang suka berkira. Tau apa maksud berkira tu tak ? Berkira ni lebih kurang dengan maksud bahasa inggeris stingy, self centered. Berkira ni terdiri dari segi duit, masa, tenaga, ... semuanya nak berkira. Semuanya nak kedekut, semuanya nak mengungkit, semuanya dilakukan untuk diri sendiri je...orang lain lantak kira...
Kalau bab duit tu...setakat belanja kawan-kawan sekali sekala apa salahnya. Ikhlaskan hati...tau tak kalau kita memberi, Allah janjikan pahala serta rezeki yang lebih besar pada kita. So hari ni korang belanja la kawan korang tu..esok nanti dia belanja korang pulak kan ? Janganlah pula terlampau mengharap orang lain akan balas balik..ikhlaskan hati bersedekah.

Kalau bab tenaga tu...setakat tolong jaga harta benda kawan kawan tu apa salahnya, tolong simpan barang ke, tolong ambilkan buku rekod ke, tolong buatkan kerja sikit ke, tolong belikan barang ke..tak luak pun tenaga korang tu. Kalau kita tak buat baik untuk diri orang lain, masakan orang lain nak buat baik terhadap kita kan ?


* So, sama-samalah kita jadi insan yang pemurah ya (termasuk saya ni ha). Pemurah dari segi duit, masa dan tenaga...besar pahala dan ganjaran bagi orang yang pemurah ni tau...1 kita beri...10 Allah kasi...jadi renung renungkan dan selamat beramal =)

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Dabeliz.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.